Ne Yapmalı?
Ne Yapmalı?
(Hareketimizin Canalıcı Sorunları)
1901 yazıyla Şubat 1902 arasında yazıldı
"... Parti mücadeleleri, bir partiye güç ve canlılık kazandırır; bir partinin zayıflığının en iyi kanıtı, dağınıklık ve açık-seçik sınırların bulanıklaşmasıdır; bir parti kendisini arındırarak güçlenir. ..."
(Lassalle'in Marx'a 24 Haziran 1852 tarihli mektubundan)
ÖNSÖZ
Yazarın ilk planına göre, bu kitapçık, "Nereden Başlamalı"[2] (İskra,[3] n° 4, Mayıs 1901) [1*] başlıklı makalede belirtilen düşünceleri ayrıntılı bir biçimde geliştirecekti. Bu yazıda verdiğimiz sözü (ki bu söz, birçok sorulara ve özel mektuplara verdiğimiz yanıtlarda yinelenmiştir) yerine getirmekte geciktiğimiz için, okurdan özür dilememiz gerekir. Bu gecikmenin nedenlerinden biri, geçen yılın haziranında (1901), bütün yurtdışı sosyal-demokrat örgütlerin birleştirilmesi girişimidir. Bu yoldaki çabaların sonucunu beklemek doğaldı; çünkü, bu çaba başarılı olsaydı, belki de İskra'nın örgüt anlayışını biraz farklı bir yaklaşımla açıklamak gerekecekti; herhalde böyle bir başarı, Rus sosyal-demokrat hareket içindeki iki eğilimin varlığına çok çabuk bir son vermeyi vaadediyordu. Okurun da bildiği gibi, bu girişim başarısızlığa uğradı,[4] ve ilerde göstereceğimiz gibi de, Raboçeye Dyleo'nun[5] n° 10'da ekonomizme doğru yönelmesinden sonra, başarısızlığa uğramaya mahkümdu. Dağınık ve belirsiz, ama bu yüzden de daha inatçı ve kendisini çeşitli biçimlerde yeniden dayatmaya daha da yetenekli bu eğilime karşı kesin bir mücadele başlatmanın mutlak bir zorunluluk olduğu görüldü. Buna uygun olarak kitapçığın ilk planı değiştirildi ve oldukça genişletildi.
Kitapçığın temel konusu "Nereden Başlamalı" makalesinde ortaya atılan üç sorun olacaktı - siyasal ajitasyonumuzun niteliği ve temel içeriği; örgütsel görevlerimiz; ve bütün Rusya'yı kucaklayacak militan bir örgütü aynı anda ve çeşitli yönlerden kurma planı. Bu sorunlar, Raboçaya Gazeta'yi[6] yeniden canlandırma yolundaki başarısız girişimlerden biri sırasında, bunları aynı gazetede ortaya atmaya çalışmış olan yazarın kafasını uzun zamandır kurcalıyordu (bkz: Beşinci Bölüm). Ama bu kitapçığı yalnızca bu üç sorunun tahliliyle sınırlandırma, görüşlerimizi hiç ya da hemen hemen hiç bir polemiğe girişmeksizin, olabildiğince olumlu biçimde sunma yolundaki ilk plan, iki nedenden ötürü gerçekleşememiştir: bir yandan ekonomizm bizim sandığımızdan çok daha dirençli çıkmıştır [burada ekonomizm terimini, bu kitapçığın, deyim yerindeyse, bir taslağı olan ve İskra, n° 12'de yayınlanan (Aralık 1901) "Ekonomizmin Savunucularlıyla Bir Konuşma" [2*] adlı makalede açıklandığı biçimde, geniş anlamıyla kullanmaktayız]. Sözü edilen üç sorunun çözümü konusundaki ayrılıkların, ayrıntılar konusundaki ayrılıklardan çok, Rus sosyal-demokrat hareket içindeki iki eğilim arasındaki temel anti-tez ile açıklanabilirliği, kuşkuya yer bırakmayacak bir biçimde açığa çıktı. Öte yandan, İskra'daki görüşlerimizin pratiğe uygulanışının ekonomistlerde yarattığı şaşkınlık, çok kez, iki ayrı dil konuştuğumuzu ve bu yüzden, işe ta başından başlamadıkça bir anlaşmaya varamayacağımızı, ve bütün ekonomistlerle bütün temel görüş ayrılıklarımızı sistematik bir biçimde "açıklığa kavuşturmak" için, sayısız ve somut örneklerin de göstermiş, olduğu gibi, olabildiğince basit bir üslupla bir girişimde bulunmanın gerekli olduğunu açıkça göstermiştir. Ve ben, bu kitapçığın hacmini büyük ölçüde genişleteceğini ve yayınlanmasını geciktireceğini çok iyi bildiğim halde, böyle bir "açıklığa kavuşturma" girişiminde bulunmaya karar verdim; "Nereden Başlamalı" başlıklı makalede verdiğim sözü yerine getirmenin bir başka yolunu bulamadım. Dolayısıyla, gecikme yüzünden dilediğim özürlere, bu kitapçığın içerdiği ciddi yayınsal yetersizlikler için olanları da eklemeliyim. Çeşitli öteki görevlerin sık sık kesintiye uğrattığı büyük bir ivedilik içerisinde çalışmak zorunda kaldım.
Yukarda sözü edilen üç sorunun incelenmesi, gene de bu kitapçığın ana konusu olarak kalmaktadır; ama daha genel nitelikte başka iki sorunla söze başlamayı gerekli buldum - "eleştiri özgürlüğü" gibi bunca "masum" ve "doğal" bir slogan niye bizim için gerçek bir savaş çığlığı olsun ve kendiliğinden yığın hareketi karşısında sosyal-demokratların rolü gibi temel bir sorunda niye görüş birliğine varamayalım? Bundan başka, siyasal ajitasyonun niteliki ve içeriği konusundaki görüşlerimizin açıklanmasi, trade-unioncu politika ile sosyal-demokrat politika arasındaki farkın açıklanması, ve örgütsel görevler konusundaki görüşlerimizin açıklanması da, ekonomistileri doyuran amatörce yöntemler ile bizim vazgeçilmezliğini savunduğumuz devrimcilerin örgütlendirilmesi arasındaki farkın açıklanması halini aldı. Ve ayrıca, bütün Rusya'yı kucaklayan bir siyasal gazete "plan"ı üzerinde daha da ısrarla durmaktayım. Çünkü buna yapılan itirazlar tutarsızdır ve çünkü "Nereden Başlamalı" başlıklı makalede ortaya attığım soruna, gereksindiğimiz örgütü her yönden ve aynı zamanda yaratma işine nasıl girişeceğimiz sorununa henüz gerçek bir yanıt verilmiş değildir. Ve nihayet, sonuç kısmında, ekonomistlerle kesin bir kopuşu, her şeye karşın kaçınılmaz olan bir kopuşu önlemek için, elimizden gelen her şeyi yaptığımızı; Raboçeye Dyelo'nun özel bir anlam, ya da dilerseniz "tarihsel" bir anlam kazandığını, çünkü tutarlı ekonomizmi değil, Rus - sosyal-demokrasisi tarihinin bütün bir döneminin ayırıcı özelliği olan fikir karışıklığını ve sallantıları tam olarak ve çarpıcı bir biçimde ifade ettiğini; ve bu yüzden de, ilk bakışta, Raboçeye Dyelo ile aşırı ölçüde ayrıntılı gibi görünen polemiğin de anlam kazandığını, çünkü bu döneme kesin bir son vermedikçe hiç bir ilerleme gösteremeyeceğimizi ortaya koymaya çalıştım.
Şubat 1902 N. LENİN
BİR. DOGMACILIK VE "ELEŞTİRİ ÖZGÜRLÜĞÜ"
A. "Eleştiri Özgürlüğü" Ne Demektir?
B. "Eleştiri Özgürlüğü"nün Yeni Savunucuları
C. Rusya'da Eleştiri
D. Teorik Mücadelenin Önemi Konusunda EngelsB. "Eleştiri Özgürlüğü"nün Yeni Savunucuları
C. Rusya'da Eleştiri
İKİ - Yığınların Kendiliğindenliği ve Sosyal-Demokratların Bilinçliliği
A. Kendiliğinden-Gelme Kabarmanın Başlangıcı
B. Kendiliğindenlik Önünde Eğilme. Raboçaya Mysıl
C. Öz Kurtuluş Grubu ve Raboçeye Dyelo
A. Kendiliğinden-Gelme Kabarmanın Başlangıcı
B. Kendiliğindenlik Önünde Eğilme. Raboçaya Mysıl
C. Öz Kurtuluş Grubu ve Raboçeye Dyelo
ÜÇ - Trade-Unioncu Siyaset ve Sosyal-Demokrat Siyaset
A. Siyasal Ajitasyon ve Bunun Ekonomistler Tarafından Sınırlandırılması
B. Martinov, Plehanov'u Nasıl Derinleştirdi?
C. Siyasal Teşhirler ve "Devrimci Eylem Eğitimi"
D. Ekonomizm ile Terörizm Arasındaki Ortak Yan Nedir?
E. Demokrasi Uğruna Mücadelenin Öncüsü Olarak İşçi Sınıfı
F. Bir Kez Daha "İftiracılar", Bir Kez Daha "Aldatmacılar"
A. Siyasal Ajitasyon ve Bunun Ekonomistler Tarafından Sınırlandırılması
B. Martinov, Plehanov'u Nasıl Derinleştirdi?
C. Siyasal Teşhirler ve "Devrimci Eylem Eğitimi"
D. Ekonomizm ile Terörizm Arasındaki Ortak Yan Nedir?
E. Demokrasi Uğruna Mücadelenin Öncüsü Olarak İşçi Sınıfı
F. Bir Kez Daha "İftiracılar", Bir Kez Daha "Aldatmacılar"
DÖRT - Ekonomistlerin İlkelliği ve Devrimciler Örgütü
A. İlkellik Nedir?
B. İlkellik ve Ekonomızm
C. İşçiler Örgütü ve Devrimciler Örgütü
D. Örgütsel Çalışmanın Kapsamı
E. "Komplocu" Örgüt ve "Demokratçılık"
F. Yerel Çalışma Ve Rusya'yı Kapsayan Çalışma
A. İlkellik Nedir?
B. İlkellik ve Ekonomızm
C. İşçiler Örgütü ve Devrimciler Örgütü
D. Örgütsel Çalışmanın Kapsamı
E. "Komplocu" Örgüt ve "Demokratçılık"
F. Yerel Çalışma Ve Rusya'yı Kapsayan Çalışma
BEŞ - Bütün Rusya İçin Bir Siyasal Gazete "Planı"
A. "Nereden Başlamalı" Makalesinden Kim Alındı?
B. Bir Gazete Kollektif Bir Örgütleyici Olabilir Mi?
C. Bize Gerekli Olan Nasıl Bir Örgüttür?
A. "Nereden Başlamalı" Makalesinden Kim Alındı?
B. Bir Gazete Kollektif Bir Örgütleyici Olabilir Mi?
C. Bize Gerekli Olan Nasıl Bir Örgüttür?