Lenin ve Orta Köylüler İttifak Sorunu
Reply to Comrade S.
June 12, 1928
Works, Vol. 11, January, 1928 to March, 1929
Yoldaş S.!
Lenin'in Pitirim Sorokin hakkındaki ünlü makalesinde geliştirdiği " Kulaklara karşı mücadeleden bir an bile vazgeçmeden, Orta köylülerle bir anlaşma sağlamayı, ve yalnızca köy yoksulluğuna sağlamca ve güvenle dayanmak, " sloganının, , "Köy
Yoksulları Komiteleri döneminin"bir sloganı, "orta köylülüğün
tarafsızlaştırılması denilen dönemin sonu"ndan kaynaklanan bir sloganı olduğu
doğru değildir... Bu tamamıyle yalandır...
Köy Yoksulları Komiteleri Haziran 1918'de kuruldu. Ekim 1918 sonunda zaten köyde Kulaklar üzerinde güç üstünlüğüne sahiptik ve orta köylüler Sovyet iktidarı tarafina dönmüşlerdi. Merkez Komitesi'nin Sovyetlerin , Köy Yoksulları Komiteleri'nin ikili iktidarını ortadan kaldırma, kasaba ve köy Sovyetlerinin yeniden seçilmesi, Köy Yoksulları Komiteleri'nin yeni seçilmiş Sovyetler le birleştirilmesi ve dolayısıyla Köy Yoksulları Komiteleri'nin tasfiye edilmesi kararı da zaten bu dönüş temeli üzerinde ortaya çıktı. Bu karar, iyi bilindiği gibi, Sovyetler yoluyla yasa gücüne 9 Kasım 1918'de altıncı Sovyet kongresi'nde onaylandı. Köy ve kasaba Sovyetlerinin yeni seçimi ve Köy Yoksulları Komiteleri'nin Sovyetler ile birleşmesi üzerine altıncı Sovyet Kongresi'nin 9 Kasım 1918 tarihli karardan bahsediyorum.
Ama Lenin'in orta köylüleri tarafsızlaştırma sloganı yerine orta köylülerle anlaşma sloganını ileri sürdüğü, "Pitirim Sorokin'in Değerli İtirafları" makalesi ne zaman ortaya çıktı? 21 Kasım 1918'de ortaya çıktı, yani altıncı Sovyet Kongresi'nin bu kararından neredeyse iki hafta sonra... Bu makalede Lenin açıkça, orta köylülerle anlaşma politikasının orta köylülerin bizim tarafımıza dönüşmesi nedeniyle dikte edildiğini söyler.
Köy Yoksulları Komiteleri Haziran 1918'de kuruldu. Ekim 1918 sonunda zaten köyde Kulaklar üzerinde güç üstünlüğüne sahiptik ve orta köylüler Sovyet iktidarı tarafina dönmüşlerdi. Merkez Komitesi'nin Sovyetlerin , Köy Yoksulları Komiteleri'nin ikili iktidarını ortadan kaldırma, kasaba ve köy Sovyetlerinin yeniden seçilmesi, Köy Yoksulları Komiteleri'nin yeni seçilmiş Sovyetler le birleştirilmesi ve dolayısıyla Köy Yoksulları Komiteleri'nin tasfiye edilmesi kararı da zaten bu dönüş temeli üzerinde ortaya çıktı. Bu karar, iyi bilindiği gibi, Sovyetler yoluyla yasa gücüne 9 Kasım 1918'de altıncı Sovyet kongresi'nde onaylandı. Köy ve kasaba Sovyetlerinin yeni seçimi ve Köy Yoksulları Komiteleri'nin Sovyetler ile birleşmesi üzerine altıncı Sovyet Kongresi'nin 9 Kasım 1918 tarihli karardan bahsediyorum.
Ama Lenin'in orta köylüleri tarafsızlaştırma sloganı yerine orta köylülerle anlaşma sloganını ileri sürdüğü, "Pitirim Sorokin'in Değerli İtirafları" makalesi ne zaman ortaya çıktı? 21 Kasım 1918'de ortaya çıktı, yani altıncı Sovyet Kongresi'nin bu kararından neredeyse iki hafta sonra... Bu makalede Lenin açıkça, orta köylülerle anlaşma politikasının orta köylülerin bizim tarafımıza dönüşmesi nedeniyle dikte edildiğini söyler.
İşte Lenin'in söyledikleri:
"Kırsal bölgede görevimiz çiftlik sahibini yok etmek, sömürücünün ve spekülatör Kulakların direnişini kırmaktır.Bu amaçta sadece yarı proleterlere, 'köy yoksulları'na sıkı bir şekilde güvenebiliriz. Ama orta köylü bizim düşmanımız değildir. O rta köylü yalpaladı, yalpalıyor ve yalpalayacaktır; yalpalayanları etkileme görevi, sömürücüyü yıkmak ve aktif düşmanı yenmek göreviyle özdeş değildir. Önümüzdeki , Orta köylülerle bir anlaşma sağlama görevi, bir an bile Kulaklara karşı mücadeleden vazgeçmemeden ve , yukarıda sayılan nedenler dolayısıyla, orta köylülükte bizim tarafımıza doğru bir dönüş kaçınılmaz olduğundan, sadece köy yoksulluğuna sağlamca güvenmemizdir." ((Vol. XXIII, p. 294)..)
Bundan çıkan sonuç nedir?
Bundan çıkan sonuç şudur ki, Lenin'in sloganı
eski döneme, Köy Yoksulları Komiteleri ve orta köylülerin
tarafsızlaştırılması dönemine değil, ama yeni döneme, orta
köylülerle anlaşma dönemine aittir. Bu nedenle, eski dönemin sonunu
değil,ama yeni dönemin başlangıcını
yansıtır.
Fakat Lenin'in sloganı hakkındaki iddianız,
sadece biçimsel olarak, deyim yerindeyse sadece kronolojik açıdan değil, özü itibariyle de yanlıştır. Lenin'in
orta köylülerle anlaşma üzerine sloganının tüm Parti tarafından yeni
slogan olarak Partimizin Sekizinci Kongresi'nde (Mart 1919) ilan
edildiği biliniyor. Sekizinci Parti Kongresi'nin, orta köylülerle sağlam
ittifak politikamızın temellerini yaratan kongre
olduğu biliniyor. Programımızın, SBKP(B) programının da
aynı şekilde Sekizinci Parti Kongresi'nde kabul edildiği biliniyor. Bu
program da Parti'nin köydeki çeşitli gruplaşmalara: köy
yoksulları, orta köylüler ve Kulaklara ilişkin
tavrı üzerine özel noktaların bulunduğu biliniyor. Kırdaki sosyal
gruplaşmalar üzerine ve Parti'nin bunlara karşı tavrı üzerine
SBKP(B) Programının bu noktaları ne diyor? Dinleyin:
"RCP kırdaki tüm çalışmasında eskiden olduğu gibi şimdi de kırsal proleter ve yarı proleter tabakalarına dayanır, onları herşeyden önce bağımsız bir güç olarak örgütler, kırda Parti hücreleri; köy yoksullarının örgütleri, köy proleter ve yarı-proleterlerinin özel tip sendikalarını vs. oluşturur, bunları her biçimde kent proletaryasına yaklaştırır ve köy burjuvazisiyle küçük mülk sahibi çıkarlarının etkisinden koparır.
Kulaklara gelince, köy burjuvazisine karşı RCP'nin politikası, Kulakların sömürücü heveslerine karşı kararlı mücadele etmek, onların Sovyet politikasına karşı direnişinin ezmekdir.
Orta köylülüğe karşı RCP'nin politikası, onları yavaş yavaş ve plânlı biçimde sosyalist inşa çalışmasının içine çekmektir. Parti orta köylülüğü Kulaklardan ayırma, onun sıkıntılarına karşı müsait davranarak işçi sınıfının yanına çekme, onların geriliğine karşı ideolojik etkileme önlemleriyle - ama asla baskı önlemleriyle değil— mücadele etme; orta köylülüğün yaşamsal çıkarlarına dokunulduğu her durum da, onunla pratik bir anlaşma sağlamaya çabalama ve ona sosyalist dönüşümlerin uygulanması için yöntemlerin saptanmasında tavizler verme görevini önüne koyar." (Eighth Congress of the R.C.P.(B.), verbatim report, p. 351)
Programın bu noktaları ile Lenin'in sloganı
arasında, lafta da olsa en ufak farkı bulmaya çalışın! Bu
farkı bulamayacaksınız, çünkü yoktur. Dahası,
Lenin'in sloganının Sekizinci Parti Kongresi'nin orta
köylüler üzerine kararlarıyla yalnızca çelişmemekle
kalmadığı, bilakis tersine, bu kararların en
tam ve en başarılı formülasyonu olduğuna hiçbir kuşku olamaz. Ve
SBKP(B) programının Mart 1919'da, orta köylüler sorununu özel olarak ele alan Sekizinci Parti
Kongresi'nde kabul edildiği, buna karşılık Lenin'in, orta köylülerle
anlaşmanın ilan edildiği Pitirim Sorokin'e karşı makalesinin Kasım
1918'de, Sekizinci Kongre'den dört ay önce basında çıktığı bir
olgudur.
Sekizinci Parti Kongresi'nin Lenin'in Pitirim
Sorokin'e karşı makalesinde ileri sürdüğü sloganı, sosyalist inşanın
şu anki bütün döneminde Parti'nin kır çalışmasında
kendisine düstur olarak almakla yükümlü olduğu
slogan olarak tamamen onayladığı açık değil
mi ?
Lenin'in sloganının özü nedir?
Lenin'in sloganının özü,
onun harikulade özlü bir biçimde
kırdaki Parti çalışmasının üçlü görevini
bir tek veciz formülde ifade ederek
toparlamış olmasıdır:
a) Köy yoksullarına güven (dayan),
b) Orta köylülerle bir anlaşma sağla, ve
c) Kulaklara karşı mücadeleyi bir an bile durdurma.
Bu formülden, onun parçalarından birini şu anda kır çalışması için temel olarak çıkarıp almayı ve bunu yaparken diğer ikisini unutmayı deneyin, kaçınılmaz olarak bir çıkmaza girersiniz.
a) Köy yoksullarına güven (dayan),
b) Orta köylülerle bir anlaşma sağla, ve
c) Kulaklara karşı mücadeleyi bir an bile durdurma.
Bu formülden, onun parçalarından birini şu anda kır çalışması için temel olarak çıkarıp almayı ve bunu yaparken diğer ikisini unutmayı deneyin, kaçınılmaz olarak bir çıkmaza girersiniz.
Sosyalist inşanın bu safhasında, köy
yoksullarına dayanmadan ve Kulaklara karşı mücadele
yürütmeden, orta köylülerle gerçek ve kalıcı bir anlaşma
sağlanabilir mi?
Hayır, bu yapılamaz.
Mevcut gelişme koşulları altında, köy
yoksullarına dayanmadan ve orta köylülerle anlaşma sağlanmadan Kulaklara karşı mücadele
başarıyla yürütülebilir mi?
İmkanı yok..
Kırda Parti çalışmasının bu
üçlü görevi, hepsini kucaklayan , en isabetli biçimde nasıl ifade edilebilir? Lenin'in
sloganının bu görevi en isabetli biçimde ifade
ettiğini sanıyorum. Bunun, Lenin'in söylediğinden daha
isabetli söylenemeyeceğini kabul etmek gerekir.
Lenin'in sloganının amaca
uygunluğunu tam da şimdi, tam da kırdadır?
Tam da şimdi bazı yoldaşlarda, kırda Parti
çalışmasının üçlü görevini parçalara bölme ve bu parçaları
birbirinden ayırma eğilimi kendini belli ettiği için. Bu, bu yılın
Ocak-Şubat ayındaki tahıl alımı kampanyamızın pratiğiyle tamamen
doğrulanıyor.
Orta köylülerle bir anlaşma sağlanması
gerektiğini tüm Bolşevikler biliyor. Ama bu
anlaşmanın nasıl sağlanabileceğini herkes kavramıyor. Bazıları,
orta köylülerle anlaşmanın, Kulaklara karşı mücadeleden vazgeçerek
ya da bu mücadeleyi zayıflatarak sağlanabileceğine inanıyorlar: Zira
Kulaklara karşı mücadele, orta köylülüğün bir bölümünü, onun
varlıklı bölümünü bizden korkutabilirmiş.
Diğerleri, orta köylülerle bu anlaşmanın, köy yoksullarını örgüt- leme çalışmasından vazgeçerek ya da bu çalışmayı zayıflatarak sağlanabileceğine inanıyorlar: Zira köy yoksullarının örgütlenmesi köy yoksullarının ayrılmasına yol açarmış bu ayrılma ise orta köylüle- ri bizden korkutabilirmiş.
Doğru çizgiden bu sapmaların sonucu olarak, orta köylülüğün yalpalayan bir sınıf olduğu, orta köylülerle anlaşmanın ancak Kulaklara karşı kararlı bir mücadele yürütülürse ve köy yoksulları arasında çalışma güçlendirilirse kalıcı kılınabileceği, bu koşullar olmadan orta köylünün, bir güç faktörü olarak Kulaklara doğru yalpalayabileceği Marksist tezi gözardı edilir.
Lenin'in sekizinci Kongre'de söylediği sözleri
hatırlayalım:
"Kesin ve isttikrarlı bir tavırı olmayan bir sınıfa karşı tavrımızı belirlemek zorundayız. Proletarya yığınsal (kitlesel) olarak sosyalizmden yanadır, burjuvazi kitlesel bir şekilde sosyalizme karşıdır - bu iki sınıf arasındaki ilişkiyi belirlemek kolay. Ama orta köylülük gibi bir tabakaya geçtiğimizde, bunun yalpalayan bir sınıf olduğu görürüz. Orta köylü kısmen mülk sahibi, kısmen emekçidir. O, emekçilerin başka temsilcilerini sömürmez. On yıllar boyunca konumunu çok büyük zorluklarla savunmak zorunda kaldı, toprak sahiplerinin ve kapitalistlerin sömürüsünü bizzat kendi bedeninde hissetti, herşeye katlandı ve yine de aynı zamanda mülk sahibidir. Bu nedenle bu yalpalayan sınıfa karşı tavrımız büyük zorluklar ortaya koyar." (Lenin, Seçme Eserler, C. 8, s. 183.)
Ama şimdiki doğru çizgiden daha başka , önce
değinilenlerden daha az tehlikeli olmayan sapmalar da var.
Mücadelenin gerçi Kulaklara karşı, ama öylesine kaba ve saçma
yürütüldüğü oluyor ki, darbe orta köylülere ve yoksul köylülere
isabet ediyor. Bunun sonucu ise, Kulakların sağlam kalması, orta
köylülerle ittifakta bir çatlak açılma ve yoksul köylülerin bir
bölümünün geçici olarak, Sovyet politikasına karşı tahrik
çalışması yürüten Kulakların pençesine düşmesi oluyor.
Kulaklara karşı mücadelenin, Kulakların
mülksüzleştirilmesine ve tahıl alımının, teslim yükümlülüğüne
dönüştürülmeye çalışıldığı ve bu arada bizim koşullarımız
altında Kulakların mülksüzleştirilmesinin budalalık olduğunun,
teslim yükümlülüğünün ise orta köylülerle ittifak değil, bilakis
onlara karşı mücadele anlamına geldiğinin unutulduğu
örnekler de oluyor.
Parti çizgisinden bu sapmaların kaynağı ne?
Kırdaki Parti çalışmasının üçlü
görevinin, birleşik ve bölünmez bir görev olduğunun
anlaşılmamasından geliyor. Kulaklara karşı mücadele görevinin,
orta köylülerle anlaşma görevinden ve bu iki görevin, köy
yoksullarını kırda Parti'nin dayanağı
yapma görevinden ayrılmaması gerektiğinin
anlaşılmamasından geliyor.
Kırda yürüyen çalışmamızda bu görevlerin birbirinden ayrılmaması için ne yapılmalıdır?
Bunun için en azından, yön gösterici bir
slogan verilmelidir, bütün bu görevleri ortak bir formülde birleştiren
dolayısıyla, bu görevlerin birbirinden ayrılmasına izin vermeyen bir
slogan.
Parti cephaneliğimizde böyle bir formül,
böyle bir slogan var mıdır?
Evet, vardır. Lenin'in sloganı böyle bir
formüldür: "Orta köylülerle bir anlaşma sağlamayı, bu
arada Kulaklara karşı mücadeleden bir an bile vazgeçmemeyi ve
yalnızca köy yoksullarına sağlamca ve güvenle dayanmayı bilmek."
Bu nedenle, bu sloganın
amaca en uygun ve en kapsamlı
slogan olduğuna, bunun tam da bugün, tam da kırda çalışmanın verili koşuları altında önplana
çıkarılması gerektiğine inanıyorum.
Siz Lenin'in sloganını "muhalif" bir slogan
olarak görüyorsunuz ve mektubunuzda soruyorsunuz:
"Nasıl oldu da… bu muhalif slogan 1 Mayıs 1928''''de ''''Pravda''''da yayınlanabildi… bu sloganın ''''Pravda''''nın,,, SBKP MK organının sütunlarında yayınlanması nasıl açıklanabilir, bu yalnızca teknik bir hata mı, yoksa orta köylüler sorununda muhalefetle bir uzlaşma mıdır?"
İnkar edemeyiz !, bu güçlü bir şekilde getiriliyor !
Ancak, "attığınız adıma dikkat edin", S. Yoldaş, işgüzarlığınız içinde, programımızın, Lenin
sloganını bütünüyle onaylayan (Bu bir gerçek!) programın esas olarak
Lenin tarafından (kesinlikle, bir muhalif değildi!) hatırlanan ve Sekizinci Parti
Kongresi tarafından (aynı şekilde o da muhalif bir parti değildi!)
kabul edilen programımızın yayınlanmasının yasaklanması gerektiği
sonucuna varmamaya dikkat edin. Programımızın kırdaki sosyal
gruplaşmalar üzerine bilinen noktalarına da fazla saygı!
Sekizinci Parti Kongresi'nin orta köylülük üzerine kararlarına daha
fazla saygı!…
"Orta köylüler sorununda muhalefetle
uzlaşma" ile ilgili sözlerinize gelince, bana göre bu sözleri
çürütmeye değmez: herhalde aceleyle ağzınızdan kaçtılar.
Lenin'in sloganında ve Sekizinci Parti
Kongresi'nde kabul edilmiş olan SBKP(B) programında orta köylülerle
bir anlaşmadan söz edilmesi, buna karşılık Lenin'in
Sekizinci Parti Kongresi'ndeki açılış konuşmasında orta
köylülerle sağlam bir ittifaktan söz etmesi,
anlaşılan sizi şaşırttı. Bunda herhalde çelişki gibi bir
şey görüyorsunuz. Hatta olasılıkla, orta
köylülerle anlaşma politikasının, onlarla
ittifak politikasından bir tür
vazgeçme anlamına geldiğini
sanma eğilimindesiniz. Bu yanlıştır, S.
Yoldaş. Bu ağır bir yanılgıdır. Bir sloganın harflerini
okuyabilen, ama sloganın anlamına nüfuz edemeyen insanlar
böyle düşünebilir ancak. Yalnızca, orta
köylülerle ittifak sloganının, anlaşma sloganının tarihini
bilmeyen insanlar böyle
düşünebilir. Yalnızca, Lenin'in Sekizinci Parti Kongresi'ndeki açılış
konuşmasında orta köylülerle "sağlam ittifak" politikasını ilan
ederken, aynı kongrede bir başka konuşmada ve Sekizinci Kongre'de kabul
edilmiş olan Parti programında, şimdi orta köylülerle bir "anlaşma"
politikasına gereksinimimiz olduğundan söz ettiği için, kendi
kendinden uzaklaştığını varsayabilecek kişiler böyle
düşünebilir.
Burada sözkonusu olan nedir? Sözkonusu
olan, Lenin'in ve Sekizinci Parti Kongresi şahsında Parti'nin,
"anlaşma " kavramıyla "ittifak" kavramı arasında hiçbir fark
görmemesidir. Söz konusu olan Lenin'in her yerde,
Sekizinci Parti Kongresi'ndeki tüm konuşmalarında, "ittifak" kavramıyla
"anlaşma" kavramı arasına bir eşitlik işareti koymasıdır. Aynı şey
Sekizinci Parti Kongresi'nin, "anlaşma" kavramıyla "ittifak" kavramı
arasına bir eşitlik işaretinin konduğu "Orta
Köylülükle İlişki Üzerine" kararı için de söylenebilir. Ve
Lenin'le Parti, orta köylülerle anlaşma politikasını, rastlantısal
ve çabuk geçip gidecek değil de, bilakis daha uzun süreli
hesaplanmış bir politika saydıkları için, orta köylülükle anlaşma
politikasını, onunla sağlam bir ittifak politikası olarak ve tersine
orta köylülükle sağlam ittifak politikasını, onunla anlaşma
politikası olarak tanımlamak için her türlü nedene sa- hiptiler ve
sahiptirler. Bundan emin olmak için, Sekizinci Parti Kongresi'nin
stenografik tutanaklarını ve bu kongrenin orta köylüler üzerine
kararını tanımak yeter.
İşte Sekizinci Parti Kongresi'nde Lenin'in
konuşmasından bir alıntı:
"Kulaklar için düşünülmüş olan darbeler, Sovyet fonksiyonerlerinin deneyimsizliği sonucunda, sorunun zorluğu sonucunda, çoğu kez orta köylülüğe isabet etti. Burada fevkalâde günah işledik.
Bu bakımdan toplanmış olan deneyim, gelecekte bundan kaçınmak için her şeyi yapmamıza yardımcı olacaktır. Bu, teorik değil, pratik olarak önümüzde duran bir görevdir. Bunun zor bir görev olduğunu çok iyi biliyorsunuz. Orta köylülere verebileceğimiz malımız yok, ama onlar materyalisttir, pratikçidir ve bugün, onlara veremeyeceğimiz, bize tam zafer vaadeden ağır mücadele sürdüğü müddetçe, ülkenin belki de ay- larca onlarsız geçinmesi gerektiği somut maddi mallar talep ediyorlar.
Ama idari pratiğimizde çok şey yapabiliriz: Aygıtımızı düzeltebilir, bir sürü suistimali ortadan kaldırabiliriz. Orta köylülükle bir blok, bir ittifak, bir anlllaşma ya yetersiz ölçüde yönelmiş olan Partimizin çiz gisini — bu çizgiyi doğrultup, düzeltebiliriz ve bunu yapmak zorundayız." (Eighth Congress of the R.C.P.(B.), verbatim report, p. 20 ).
Gördüğünüz gibi , Lenin "anlaşma" ile "ittifak" arasında
bir ayrım yapmıyor.
İşte Sekizinci Parti Kongresi'nin "Orta Köylülükle İlişki Üzerine" kararından alıntılar:
"Orta köylüleri Kulaklarla karıştırmak, Kulaklara karşı yönelmiş olan önlemleri şu ya da bu ölçüde onlara yaymak, yalnızca Sovyet iktidarının tüm kararnamelerini ve onun tüm politikasını en kaba biçimde çiğnemek değil, aynı zamanda proletaryanın karar mücadelesi döneminde, her türlü sömürünün ortadan kaldırılması amacıyla, sancısız geçiş koşullarından biri olarak burjuvazinin devrilmesi için proletaryanın orta köylülükle anlaşmasına işaret eden, komünizmin tüm temel prensiplerini de çiğnemek demektir.
Tarımsal tekniğin sanayi tekniğinin gerisinde kalmışlığının sonucunda Rusya'yı bir yana bırakalım, ileri kapitalist ülkelerde bile nispeten güçlü ekonomik köklere sahip olan orta köylülük, proleter devrimin başlangıcından sonra daha uzun süre kendini koruyacaktır. Kırdaki Sovyet fonksiyonerlerinin ve Parti işçilerinin taktiği bu yüzden, orta köylülükle uzun süreli bir işbirliğine göre hesaplanmalıdır…
… Köyde Sovyet iktidarının tamamen doğru bir politikası böylece, muzaffer proletaryanın orta köylülükle ittifakını ve anlaşmasını garantiler.
… İşçi Köylü Hükümeti'nin ve Komünist Parti'nin politikası gelecekte de, proletaryanın ve yoksul köylülüğün orta köylülükle anlllaşmasııı ruhu doğrultusunda yürütülmelidir."
(Eighth Congress of the R.C.P.(B.), verbatim report, pp. 3 7 0-7 2 ).
Gördüğünüz gibi, karar da "anlaşma" ile
"ittifak" arasında bir ayırım yapmıyor.
Sekizinci Parti Kongresi'nin bu kararında orta köylülerle "sağlam ittifak" üzerine tek bir sözcüğün bulunmadığına dikkat çekmek gereksiz olmayacaktır. Ancak bu, kararın böylece orta köylülerle "sağlam ittifak" politikasından uzaklaştığı anlamına mı gelir? Hayır, gelmez. Bu sadece, kararın "anlaşma", "işbirliği" kavramıyla "sağlam ittifak" kavramı arasına eşitlik işareti koyduğu anlamına gelir. Bu anlaşılırdır da: Orta köylülerle bir "anlaşma" olmaksızın "ittifak" olamaz ve "kalıcı" anlaşma ile işbirliği var olmaksızın, orta köylülerle ittifak "sağlam" olamaz.
Gerçekler bunlardır.
İkisinden biri: Ya Lenin ve Sekizinci Parti
kongresi, Lenin'in orta köylülerle "sağlam ittifak" üzerine
açıklamasından uzaklaştılar, ya da bu ciddiye alınamayacak
varsayım reddedilmeli ve Lenin'le Sekizinci Parti Kongresi'nin,
"anlaşma" kavramıyla "sağlam ittifak" kavramı arasında hiçbir
ayrım yapmadıkları kabul edilmelidir.
Yani ukelalık üzerinde durma kurbanı olmak istemeyen, köy yoksulluğuna dayanarak, orta köylülerle anlaşmadan ve Kulaklara karşı mücadeleden söz eden Leninist sloganın anlamına nüfuz etmek isteyen, o, orta köylülerle anlaşma politikasının, onunla sağlam ittifak politikası olduğunu anlamak zorundadır.
Sizin hatanız, muhalefetin sahtekar hilesinin içyüzünü anlamamış ve onun provokasyonuna gelmiş, düşman tarafından size kurulmuş olan tuzağa düşmüş olmanızdır. Muhalif dolandırıcılar gürültü ve yaygarayla Lenin'in orta köylülerle anlaşma üzerine sloganını savunduklarını temin ediyorlar, bu arada provokatörce, orta köylülerle "anlaşma" ve onunla "sağlam ittifak"ın farklı şeyler olduğunu ima ediyorlar. Böylece bir taşla iki kuş vurmak istiyorlar:
Birincisi, orta köylülerle anlaşma değil, "orta köylülerle bozuşma" anlamına gelen, orta köylülüğe karşı gerçek tavırlarını gizlemek (bkz. onaltıncı Moskova İl Parti Konferansı'nda aktardığım, muhalif Smirnov'un ünlü konuşması); İkincisi, "anlaşma" ve "ittifak" arasındaki sözümona farkla Bolşevikler arasındaki aklı kıtları avlamak, akıllarını kesin olarak karıştırmak ve Lenin'den uzaklaştırmak.
Peki, buna karşılık bazı yoldaşlarımız ne yapıyor? Muhalif sahtekârların maskesini yüzlerinden indirmek yerine, Parti'yi gerçek tavırları hakkında yanılttıklarını kanıtlamak yerine, kendilerini avlattırıyorlar, tuzağa düşüyorlar ve Lenin'den uzaklaştırılmalarına izin veriyorlar. Muhalefet Lenin'in sloganı etrafında gürültü koparıyor, muhalifler Lenin'in sloganı taraftarıymış gibi tavır takınıyorlar -o halde muhalefetle karıştırılmamam için, ben, bu sloganla arama sınır çekmeli- yim, aksi halde "muhalefetle uzlaşmak"la suçlanabilir - yoldaşların mantığı işte budur!
Ve muhalefetin dolandırıcı yöntemlerinin tek
örneği bu değil. Örneğin özeleştiri sloganını alın. Bolşevikler özeleştiri sloganının, Parti
faaliyetimizin temeli, proletarya diktatörlüğünü sağlamlaştırmanın
bir aracı, kadro yetiştirmenin Bolşevik yönteminin özü olduğunu
bilmek zorundadırlar. Muhalefet büyük yaygarayla, özeleştiri
sloganının kendisi tarafından, muhalefet tarafından bulunduğunu,
Parti'nin bu sloganı ondan devraldığını ve böylece muhalefet
önünde teslim olduğunu temin ediyor. Muhalefet bu tavırla en azından
iki sonuç elde etmek istiyor:
Birincisi, hedefi Parti'yi mahvetmek olan muhalif özeleştiriyle, Parti'nin sağlamlaştırılmasını hedefleyen Bolşevik özeleştiri arasında bir uçurum bulunduğunu işçi sınıfından gizlemek ve bu ko- nuda onu aldatmak;İkincisi, bazı aklı kıtları yakalamak ve onların Parti'nin özeleştiri sloganıyla aralarına sınır çekmelerini sağlamak.
Ve bazı yoldaşlarımız buna nasıl tepki
gösteriyor? Muhalefetten sahtekârların maskesini
alaşağı etmek ve Bolşevik özeleştiri sloganını
savunmak yerine, tuzağa düşüyorlar, özeleştiri sloganından
uzaklaştırılmalarına izin veriyorlar, muhalefetin düdüğüne göre
oynuyorlar ve, muhalefetle aralarına sınır çektikleri hatalı
varsayımıyla ona teslim oluyorlar.
Böyle bir sürü örnek gösterilebilir.
Ama biz çalışmamız da hiç
kimsenin çaldığı müziğe göre dans etmeyiz. Yinede biz çalışmamızı muhalefetcilerin bizim hakkımızda ne dedikleriyle yönlendiremeyiz. Biz muhalefetcilerin sahtekar hilelerini, ve muhalefetcilerin provokasyonlarına düşen bazı yoldaşlarımızın hatalarını bir kenara iterek, kendi yolumuzu, takip etmeliyiz,
Marx dan alıntı sözleri hatırlayın; "Kendi yoluna devam et, ve bırak millet konuşsun"
Written: June 12, 1928
Published in Pravda, No. 152, July 3, 1928
Çeviri yenileme
Erdoğan A
Eylül 1, 2018
kaynak
Lenin and the Question of the Alliance with the Middle Peasant