Narodnizmin (Popülizmin) Ekonomik İçeriği - 1 - Giriş
Lenin
The Economic Content of Narodism and the Criticism of it in Mr. Struve’s Book (The Reflection of Marxism in Bourgeois Literature)
Lenin Collected Works, Volume 1,
Narodnizmin Ekonomik İçeriği ve Onun Bay Struve’nin Kitabındaki Eleştirisi
(Marksizmin Burjuva Yazınındaki Yansıması)
P. Struve. Rusya’nın Ekonomik Gelişmesi Konusunda Eleştirel Gözlemler. St. Petesburg, 1894
Bay Struve’nin ele aldığımız söz konusu kitabı Narodnizmin sistemli bir eleştirisidir. Narodnizm bu kitapta geniş anlamda alınmış, yani en önemli ve iktisat sorunlarına belirli bir çözüm getiren bir görüş ve bir “iktisadi siyaset ilkeleri sistemi” olarak ele alınmıştır (s. VII). Bu sorunu ortaya koymak bile, kitabı ilginç kılmağa yeterlidir, ama, daha da önemli olan eleştirinin kalkış noktası olan görüştür. Bu görüş hakkında yazar Önsöz’de şöyle diyor:
“Bazı temel konularda, yazın ve yayın alanında daha önce öne sürülmüş olan görüşlere katılmakla beraber, (yazar) kendini herhangi bir görüşe hiçbir zaman bağlı saymamıştır. Ortodoslukla bulaşmamıştır”(s. IX).
Kitabın içeriği, “yazın ve yayın alanında daha önce öne sürülmüş görüşler” sözlerinden Marksist görüşleri anlamak gerektiğini açıkça gösteriyor. Şu halde, yazarın kabul ettiği bu birkaç “marksist” temel tez hangileri, reddettikleri hangileridir? Bunları niçin ve ne ölçüde kabul ya da reddediyor? Bu soruya doğrudan doğruya karşılık verilmiyor. Bu nedenle, bu kitapta Marksizme yüklenen şeyin ne olduğunu —bu doktrinin yazarca kabul edilen tezleri nelerdir, bu tezleri ne dereceye kadar doğru olarak uyguluyor, bu doktrinin hangi tezlerini reddediyor ve bundan doğan sonuçlar nelerdir, bunları— aydınlatmak için, bu eseri kılı kırk yararcasına tahlil etmek şarttır.
Eserin içeriği son derece çeşitlidir. Yazar, ilk
önce bize halkçılar tarafından benimsenen “sosyolojideki sübjektif (öznel)
metodu” açıklıyor, bu metodu eleştiriyor ve bunun karşısına “tarihsel
ekonomik materyalizmi” metodunu çıkarıyor. Sonra, bir yandan, “evrensel
deneyime” (s. IX), öte yandan, Rusya’nın iktisadi tarihinden ve Rus
gerçeğinden alınan olaylara dayanarak, halkçılığın iktisadi görüşünü
eleştiriyor. Buna paralel olarak halkçılığın iktisat siyasetini eleştirmeye
çalışıyor. İncelenen konuların böyle çeşitli oluşu (sosyal düşüncemizin en
önemli akımlarından birini eleştiriye girişilince, bundan katiyen
kaçınılmaz), yapılacak tahlilin şeklini de tayin etmektedir. Yazarın öne
sürdüğü kanıtlardan her biri üzerinde durarak yaptığı açıklamaları adım adım
izlemek gerekiyor.
***
Ama, kitabın tahliline girişmeden önce, ayrıntılı
bir açıklama yapmak bana gerekli gibi göründü. Bu makalenin konusu, Bay
Struve’nin kitabını (yalnız “bazı” temel sorunlarda değil) “bütün ana
sorunlar”da “yazın ve yayın alanında daha önce öne sürülmüş görüşlere”
katılan bir kimsenin görüşünden hareket edilerek eleştirilmektedir.
Bu görüşler liberal ve halkçı gazetelerde
—eleştirilmek için— önceleri birçok defalar açıklanmış, ama bu açıklama bu
görüşleri korkunç şekilde bulandırmıştı. Bu da yetmiyormuş gibi,
hegelciliği, “her memleketin kapitalizm safhasından mutlaka geçmek zorunda
olduğu inancı”nı, Novoye Vremya (Yeni zamanlar) dergisine yaraşır daha
birçok saçmalıkları gelişi güzel birbirine karıştırmakla, bu açıklama bu
görüşleri tanınmaz hale getirmiştir.
En çok bozulan, tanınmaz hale getirilen de,
doktrinin pratik yönü, Rusya’ya uygulanmasıyla ilgili olan yönüdür. Rus
Marksizminin bambaşka bir Rus gerçeği görüşünden hareket ettiğini anlamak
istemeyen liberallerimiz ve halkçılarımız doktrini, gerçeği bu eski tasavvur
ediş tarzlarıyla karşılaştırmışlar; vardıkları sonuçlar yalnız sağduyuya
aykırı olmakla kalmamış, Marksistleri de en gülünç suçlamalar altında
bırakmıştır.
Onun için, halkçılık karşısındaki kendi tutumunu
önceden iyice tayin etmeden, Bay Struve’nin kitabını tahlile girişmek bana
imkânsız gibi görünüyor. Bundan başka, Marksistlığm yalnız doktriner yüzüne
bağlanıp, pratik sonuçları adeta tamamıyla yüzüstü bırakan kitabın birçok
kısımlarını anlaşılabilir hale getirmek için, Narodnik ve Marksist görüşleri
önceden karşılaştırmak şarttır.
Bu karşılaştırma, Narodnizm ile Marksizmdeki ortak
hareket noktalarının neler olduğunu, bu doktrinlerin temel olarak nerde
birbirinden farklı olduğunu bize gösterecektir. Onun için, eski Rus
halkçılığından hareket etmek daha yerinde ve daha uygun olur. Çünkü, önce,
bu halkçılık Ruskoye Bogastsvo (Rus zenginliği -ç.n.) soyundan basın
organlarınca temsil edilen günümüzdeki halkçılıktan kat kat üstündür; sonra
da, halkçılığın en iyi taraflarını —ki, Marksistlık da bazı bakımlardan
bunlara katılır— daha tam bir şekilde ortaya koymaktadır.
Eski Rus halkçılığının bu profession de foi‘larından
[inanç, düşünce beyanı anlamında Fransızca deyim - ç.n.] birini ele alalım,
ve yazarı adım adım izleyelim.
Devam