Mektupların Rusça Çevirisine Önsöz
Lenin Collected Works, Volume 12,
Johannes Becker, Joseph Dietzgen, Friedrich Engels, Karl Marx ve diğerlerinin, Friedrich Sorge Ve Diğerlerine Mektupları nın Rusça Çevirisine Önsöz
Marx, Engels, Dietzgen, Becker ve geçtiğimiz yüzyılın uluslararası işçi hareketinin diğer liderlerinin mektuplarından oluşan, Rus okuruna sunulan bu derleme, önde gelen Marksist yazınımızın gerekli tamamlayıcısını oluşturur.
Burada, bu mektupların sosyalizm tarihi ve Marx ve Engels’in faaliyetinin çok yönlü aydınlatılması için önemi üzerinde detaylı durmayacağız. Bunu anlatmaya gerek yok. Sadece şunu tespit edelim ki, bu mektupları anlayabilmek için Enternasyonal’in tarihi üzerine (bkz. Jaeckh: “Die Internationale”, Rusça çevirisi: “Znaniye” Yayınevi), ayrıca Alman ve Amerikan işçi hareketinin tarihi üzerine temel yapıtların (bkz. Franz Mehring: “Alman Sosyal-Demokrasisinin Tarihi” ve Morris Hillquit: “Amerika’da Sosyalizmin Tarihi”) vs. bilinmesi zorunludur.
Burada niyetimiz bu mektuplaşmanın içeriğini ve ilgili olduğu çeşitli tarihsel dönemlerin değerlendirmesini yapmak da değil. Muhtemelen bu çevirinin yayıncısı tarafından ek olarak verilecek ya da ayrı bir Rusça baskı olarak yayınlanacak olan “Sorge’ye Mektuplar” (“Neue Zeit”, 25. yıl, Nr. 1 ve 2) adlı makalesinde Mehring bunu mükemmel bir biçimde yapmıştır.
Savaşan proletaryanın, Marx ve Engels’in neredeyse 30 yıllık süre içindeki (1867-1895) faaliyetinin gizli kalmış yanlarıyla tanışmaktan çıkarması gereken dersler, içinden geçtiğimiz devrimci çağda Rus sosyalistleri için özel bir öneme sahiptir. O nedenle bizim sosyal-demokrat yazınımızda da okurları, Marx ve Engels’in Sorge’ye mektuplarıyla tanıştırmaya yönelik ilk çabalara, Rus devriminde sosyal-demokrat taktiğin “yakıcı” sorunlarıyla bağıntılı olarak girişilmiş olmasına şaşmamak gerekir (Plehanov’un “Sovremennaya Jizn”i, Menşevik “Otkliki”). Ve biz de okurun dikkatini bu mektupların Rusya’da İşçi Partisi’nin bugünkü görevleri açısından özellikle önemli olan pasajlarının değerlendirilmesine çekmek istiyoruz.
Marx ve Engels mektuplarında en çok İngiliz-Amerikan ve Alman işçi hareketinin günlük sorunlarına tavır takınmışlardır. Bu anlaşılır bir şeydir, çünkü ikisi de o zamanlar İngiltere’de yaşayan ve Amerikalı yoldaşlarıyla yazışan Almanlardı. Fransız işçi hareketi ve özellikle de Paris Komünü hakkında Marx, Alman sosyal-demokratı Kugelmann’a mektuplarında çok daha sık ve çok daha ayrıntılı olarak görüşlerini açıklar.*[Bkz. “K. Marx’ın Dr. Kugelmann’a Mektupları”. N. Lenin’in redaksiyonu altında ve önsözüyle. St. Petersburg 1907. (Almanca: Karl Marx. “Kugelmann’a Mektuplar. Lenin’in Sunuş Yazısıyla”, Berlin 1928. Lenin’in önsözü için bkz. elinizdeki cilt, s. 488. -Alm. Red.)]
Marx ve Engels’in İngiliz-Amerikan işçi hareketinin sorunlarıyla Alman işçi hareketinin sorunları hakkında söylediklerini karşılaştırmak son derece öğreticidir. Bir yanda Almanya’nın, öte yanda İngiltere ve Amerika’nın kapitalist gelişmenin farklı safhalarını, bu ülkelerin tüm politik yaşamında sınıf olarak burjuvazinin egemenliğinin farklı biçimlerini temsil ettikleri gözönüne alınırsa, böyle bir karşılaştırma özellikle büyük bir önem kazanır. Burada bilimsel açıdan materyalist diyalektiğin mükemmel bir örneğini, çeşitli hususları, şu ya da bu politik ve ekonomik koşulların somut özelliklerine uygulanışı içinde sorunun çeşitli yanlarını ön plana çıkarma ve vurgulama yeteneğini görüyoruz. İşçi partisinin pratik politikası ve taktiği açısından burada, “Komünist Manifesto”nun yaratıcılarının savaşan proletaryanın görevlerinin çeşitli ülkelerin ulusal işçi hareketlerinin çeşitli safhalarına uygulanışının mükemmel örneğini görüyoruz.
İngiliz-Amerikan sosyalizminde Marx ve Engels en çok, işçi hareketinden kopuk oluşunu eleştirirler. İngiltere’de “Sosyal-Demokrat Federasyon” (Social Democratic Federation) ve Amerikan sosyalistleri hakkındaki birçok ifadelerinde, Marksizmi bir dogmaya, “donmuş bir Ortodoksluğa” dönüştürmüş oldukları, onlar için Marksizmin “bir eylem klavuzu değil”, bir Credo* [amentü. — Red.] olduğu, yakınlarında cereyan eden, teorik olarak biçare, fakat canlı, kitleleri kapsayan, güçlü işçi hareketi içine girmeyi beceremedikleri suçlaması kızıl bir şerit gibi akar gider.
“Eğer biz, diye haykırır Engels 27 Ocak 1887 tarihli mektubunda, 1864’ten 1873’e kadar, sadece programımızı açıkça kabul edenlerle iş yapmakta ısrar etseydik, bugün halimiz nice olurdu?”
Daha önceki bir mektupta da (28 Aralık 1886) Henry George’un düşüncelerinin Amerika’da işçi sınıfı üzerindeki etkisine değinerek şunları yazar:
“Önümüzdeki Kasım’da gerçek (bona fide) bir işçi partisi için bir ya da iki milyon işçi oyu, içinde bulunduğumuz anda teorik olarak mükemmel bir program için yüzbin oydan çok daha değerlidir.”
Bunlar son derece iliginç pasajlardır. Bizde bu pasajları bir “işçi kongresi”, ya da Larin’in “geniş işçi partisi” düşüncesi için istismar etmeye kalkışan sosyal-demoksatlar oldu. Neden “sol blok” için değil? diye soracağız bu tür aceleci Engels istismarcılarına. Bu alıntıların alındığı mektuplar, Amerika’da işçilerin seçimlerde Henry George’a oy verdikleri bir dönemle ilgilidir. Bayan Wischnewetzkyy -bir Rusla evlenmiş ve Engels’in yazılarını çevirmiş olan bir Amerikalı- ondan, Engels’in yanıtından da görüleceği gibi, Henry George’u adamakıllı eleştirmesini rica etmiştir. Engels (28 Aralık 1886’da) bunun zamanının henüz gelmediğini, çünkü işçi partisinin tamamen kusursuz olmayan bir program üzerinde de olsa oluşmaya başlamasının daha iyi olacağını yazar. Daha sonra işçiler, neyin önemli olduğunu bizzat anlayacaklar, “kendi hatalarından öğrenecekler”di, “fakat, hangi program temelinde olursa olsun, işçi partisinin ulusal çapta sağlamlaşmasını geciktirebilecek ya da engelleyebilecek her şeyi büyük bir hata olarak değerlendiririm.”
Sosyalist açıdan H. George’un düşüncelerinin tüm saçmalığını ve gerici niteliğini Engels elbette gayet iyi anlamış ve tekrar tekrar saptamıştı. Sorge’ye mektuplarda, K. Marx’ın 30 Haziran 1881 tarihli, H. George’u radikal burjuvazinin ideologu olarak değerlendirdiği son derece ilginç bir mektubu vardır. “Adam teorik olarak tamamen arriere”* [Geri kalmış. —Red.] diye yazar Marx. Engels, işte bu son derece gerici sosyalistle, sadece kitlelere “kendi hatalarının sonuçlarını” önceden söyleyebilecek insanlar bulunduğu sürece seçimlerde işbirliği yapmaktan korkmaz (Engels’in 29 Kasım 1886 tarihli mektubu).
O zamanlar Amerikan işçilerinin örgütü olan “Emeğin Şövalyeleri” (Knights of Labor) hakkında Engels aynı mektupta şunları söyler:
“K. of L.’un en kötü yanı politik tarafsızlığıydı... Harekete yeni giren her ülkede önemli olan ilk adım daima, işçi sınıfının bağımsız siyasi parti olarak yapılanmasıdır, ayrı bir işçi partisi olsun da, nasıl olduğu önemli değil.”
Buradan, sosyal-demokrasiden partisiz işçi kongresi vb. şeylere sıçramak için hiçbir sonuç çıkarılamayacağı açıktır. Buna karşılık, Engels’ten Marksizmi bir “dogma”, bir “Ortodoksluk”, bir “sekterlik” vs. derekesine indirgemek suçlamasıyla karşılaşmak istemeyen herkes, belli koşullarda radikal “sosyal gericiler”le ortak seçim kampanyasının zorunluluğunu kabul etmek zorundadır.
Bu Amerikan-Rus paralelliği yerine (hasımlarımıza yanıt vermek için değinmek zorunda kaldık) İngiliz-Amerikan işçi hareketinin temel özellikleri üzerinde durmak elbette daha ilginçtir. Bu özellikler, proletaryanın, bir ölçüde önemli, ulusal çapta demokratik görevlerinin olmaması, proletaryanın tamamen burjuva politikasına tabi olması, sosyalist grupçuk ve kümeciklerin proletaryadan sekterce kopmuşlukları, seçimlerde sosyalistlerin işçi kitleleri arasında en ufak bir başarı bile kaydedememeleri gibi özelliklerdir. Bu temel koşulları unutan ve “Amerikan-Rus paralelliği”nden kapsamlı sonuçlar çıkarmak isteyen, kendi aşırı yüzeyselliğini ele verir.
Engels’in benzer koşullar altında işçilerin iktisadi örgütlerini böylesine vurgulamasının nedeni, poletaryanın önüne katıksız sosyalist görevler koyan en sağlam demokratik rejimin sözkonusu olmasıdır.
Eğer Engles, kötü bir programa da sahip olsa bağımsız bir işçi partisinin önemini vurguluyorsa, bunun nedeni bunların, o zamana kadar işçilerin politik bağımsızlığının izine bile rastlanmadığı, işçilerin politikada en çok burjuvazinin peşinden gitmiş olduğu ve hâlâ da gittiği ülkeler olmasıdır.
Bu açıklamalardan çıkarılan sonuçlan, proletaryanın liberal burjuvalardan önce kendi partisini kurduğu, proletaryanın hiçbir biçimde burjuva kahvehane politikacılarına oy verme geleneğine sahip olmadığı, gündemde doğrudan sosyalist görevlerin değil, burjuva-demokratik görevlerin bulunduğu ülkelere ya da tarihi anlara genişletmeye çalışmak, Marx’ın tarihsel yöntemiyle alay etmektir.
Engels’in İngiliz-Amerikan hareketi üzerine değerlendirmeleriyle Alman hareketi üzerine değerlendirmelerini karşılaştırdığımızda okur, düşüncemizi daha iyi anlayacaktır.
Hakeza bu tür, son derece ilginç değerlendirmeler de bu mektuplarda çokça yer almaktadır. Ve tüm bu değerlendirmelerde sürekli dikkat çeken farklı bir şey vardır: İşçi Partisi’nin “sağ kanadı”na karşı uyarı, sosyal-demokrasi içindeki oportünizme karşı acımasız (bazen Marx’ta 1877-1879 yılları arasında olduğu gibi şiddetli) savaş.
Bunu önce mektuplardan özetlerle belgeleyelim, sonra da bu olgunun değerlendirilmesi üzerinde duralım.
Burada herşeyden önce K. Marx’ın Höchberg ve ortakları hakkında söylediklerine işaret etmek gerekir. Franz Mehring “Sorge’ye Mektuplar” adlı makalesinde, Marx’ın, daha sonra da Engels’in oportünistlere saldınlarını hafifletmeye çalışmaktadır ve görüşümüzce buna biraz fazla gayret göstermektedir. Özellikle Höchberg ve ortakları meselesinde Mehring, Lassalle ve Lasalcilerin Marx tarafından yanlış değerlendirildiği düşüncesinde ısrar etmektedir. Fakat burada bizi ilgilendiren, yineliyoruz, Marx’ın bazı sosyalistlere karşı saldırısının doğru mu, yoksa abartılı mı olduğunun tarihi değerlendirilmesi değil, genelde sosyalizm içindeki belli akımları ilkesel değerlendirişidir.
Marx, Alman sosyal-demokratlarının Lasalcilerle ve Dühring’le uzlaşmalarından yakınır (19 Ekim 1877 tarihli mektup) ve “sosyalizme ‘daha yüksek ideal’, bir istikamet vermek isteyen, yani (onun üzerinde iş görmek istiyorsan ciddi nesnel inceleme gerektiren) materyalist esasın yerine adalet, özgürlük, eşitlik ve fraternite (kardeşlik) tanrılarıyla birlikte modern mitolojiyi koymak isteyen bir yarı olgun öğrenciler ve çok bilmiş doktorlar (“Doktor” – Almancada bizim “adaylarımıza ya da “birinci kategori üniversite mezunu”na tekabül eden bilimsel bir derece) çetesiyle” uzlaşmayı da mahkûm eder. ‘”Gelecek’i yayınlayan Bay Dr. Höchberg bu akımın temsilcisidir ve partiye ‘parasıyla girmiş’tir – ‘en asil’ niyetlerle farzediyorum, fakat ‘niyetler’ hiç umurumda değil. Onun ‘Gelecek’ programı kadar berbat bir şey nadiren ondan daha ‘mütevazı bir iddiayla’ ortaya çıkmıştır.” (Mektup No:70). Neredeyse iki yıl sonra yazılmış bir başka mektupta (19 Eylül 1879) Marx, kendisinin ve Engels’in J. Most’u destekledikleri yönündeki söylentiyi çürütür ve Alman sosyal-demokrat partisi içindeki oportünistlere karşı tavrını ayrıntılı biçimde açıklar. “Gelecek” dergisini Höchberg, Schramm ve Ed. Bernstein yönetiyordu. Marx ve Engels böyle bir dergide çalışmayı reddettiler ve aynı Höchberg’in katılımıyla ve onun maddi desteğiyle yeni bir parti organı kurmaktan söz edildiğinde, Marx ve Engels önce bu “doktorlar, öğrenciler ve kürsü sosyalistleri karışımı”nı kontrol amacıyla kendilerinin tayin ettiği sorumlu redaktör Hirsch’in kabul edilmesini talep ettiler ve sonra da Bebel, Liebknecht ve sosyal-demokrat partinin diğer liderlerine doğrudan bir genelge göndererek, eğer Höchberg, Schramm ve Bernstein çizgisi değişmezse, “teorinin ve partinin böyle harcanması”na karşı açıkça mücadele edeceklerini bildirdiler.
Bu, Alman sosyal-demokrat partisi içinde Mehring’in “Tarih”inde “karışıklık yılı” olarak adlandırdığı bir dönemdi. Sosyalistler Yasası’ndan sonra parti doğru yolu hemen bulamamıştı. Önce Most’un anarşizmine ve Höchberg ve ortaklarının oportünizmine düştü.
Marx’ın “şiddetli” saldırısı, oportünistlerin geri çekilmesine ve … kayıplara karışmasına yol açtı. 19 Kasım 1879 tarihli mektupta Marx, Höcherg’in yazı kurulundan uzaklaştırıldığını ve Bebel, Liebknecht, Bracke gibi partinin tüm nüfuzlu önderlerinin onun görüşlerini reddettiğini bildirir. Parti organı “Sosyal-Demokrat”, o dönemde Parti’nin devrimci kanadından olan Vollmar’ın yönetiminde çıkmaya başlamıştır. Bir yıl sonra (5 Kasım 1880’de) dahi Marx, kendisinin ve Engels’in bu “Sosyal-Demokrat”ın “berbat” yönetimine karşı “çoğu kez çok şiddetli“mücadele yürüttüklerini anlatır. Liebknecht 1880 yılında Marx’ın yanına gelmişti ve her bakımdan “düzelme” sözü verdi.
Barış yeniden kuruldu, savaş kamuoyu önüne çıkmadı. Höchberg istifa etti, Bernstein devrimci sosyal-demokrat oldu… en azından 1895 yılında Engels’in ölümüne kadar.
20 Haziran 1882’de Engels Sorge’ye, bu mücadeleyi geçmişte kalmış bir şey olarak ele alan bir mektup yazar:
“Almanya’da işler bir bütün olarak mükemmel gidiyor. Gerçi parti yazarı baylar gerici-burjuvaca yumuşak-uygar bir yön değişikliği gerçekleştirmeye çalıştılar, fakat bu girişim parlak biçimde başarısızlığa uğradı. Sosyal-demokrat işçilerin her yerde maruz kaldığı alçaklıklar, • bunları üç yıl önce olduklarından çok daha devrimci hale getirdi… Bu kişiler (parti yazarları), bunların edebi ekmek kapısına kısa yoldan son verdiği için Sosyalistler Yasası’nı itidal ve uysallıkla, dalkavukluk ve munislikle yalvar yakar kaldırtmak istiyorlar. Yasa kalkar kalkmaz… bölünme büyük ihtimalle açığa çıkacak ve Viereckler, Höchbergler, sonunda kesinkes kıçüstü oturasıya kadar zaman zaman kendileriyle pazarlık yapılabilecek ayrı bir sağ kanat oluşturacaklar. Bunu daha Sosyalistler Yasası’nın çıkmasından sonra Höchberg ve Schramm ‘Yıllık’ta, o zamana kadarki parti faaliyeti hakkında o koşullarda gayet rezil bir değerlendirme yaptıklarında ve partinin daha aydın (“gebil-det” yerine “jebildet” – Engels Alman yazarların konuştuğu Berlin Almancasını düşünerek yazıyor bunu), daha terbiyeli, daha kibar davranmasını talep ettiklerinde söylemiştik…”
Ve 1882’de yapılan Bernsteincılık öngörüsü, 1898’de ve daha sonraki yıllarda parlak biçimde doğrulandı.
Ve o zamandan beri, özellikle de Marx’ın ölümünden sonra Engels, hiç abartmadan söyleyebiliriz ki, Alman oportünistlerinin eğrilttiğini yorulmak bilmeksizin “doğrultmak”la uğraşmıştır.
1884 sonu. Gemi sübvansiyonu (bakınız Mehring’in “Tarih”i) için oy vermiş olan Reichstag’daki sosyal-demokrat milletvekillerinin “küçük-burjuva önyargıları” mahkûm edilir. Hatta Engels Sorge’ye bunun kendisine yeterince yazışma çıkardığını bildirir (31 Aralık 1884 tarihli mektup).
1885. Engels, “gemi sübvansiyonu”yla ilgili tüm hikâyenin bir değerlendirmesini yapar ve neredeyse “bölünmenin eşiğine gelindiği”ni, sosyal-demokrat milletvekillerinin “küçük-burjuva hırsları”nın “muazzam” olduğunu yazar (3 Haziran’da) . “Almanya gibi bir ülkede küçük-burjuva-sosyalist bir fraksiyon kaçınılmazdır”, der Engels.
1887. Engels, Viereck gibi kişilerin (Höchberg ayarında bir sosyal-demokrat) milletvekili seçilmeleri halinde partinin rezil olacağını yazan Sorge’ye yanıt verir. Yapılacak bir şey yok, diye savunur kendisini Engels, işçi partisi iyi Reichstag milletvekillerini nereden bulacak.
“Sağ kanattan baylar kendilerine sadece Sosyalistler Yasası yüzünden hâlâ tolere edildiğini ve Parti’nin yeniden hareket özgürlüğüne kavuştuğu gün berhava olacaklarını biliyorlar.”
Engels için genelde, “tersi yerine, partinin kendi parlamento kahramanlarından daha iyi olması” daha iyidir (3 Mart 1887). Liebknecht uzlaşmacının biri, diye yakınır Engels, çelişkileri hep laflarla örtüyor, fakat iş bölünmeye varırsa, tayin edici anda bizimle olacaktır.
1889. Paris’te iki uluslararası sosyal-demokrat kongre. (Başta Fransız Possibilistleri olmak üzere) oportünistler devrimci sosyal-demokratlardan ayrılırlar. Engels (o zamanlar 68 yaşındadır) bir delikanlı gibi mücadeleye atılır. Bir dizi mektup (12 Ocak’tan 20 Temmuz 1889’a kadar) oportünistlerle mücadeleye ayrılmıştır. Sadece bunlar değil, Almanlar da, Liebknecht, Bebel vs. uzlaşmacılıkları yüzünden paylarına düşeni alırlar.
Possibilistler kendilerini hükümete sattılar, diye yazar Engels 12 Ocak 1889’da. Ve İngiliz “Sosyal-Demokrat Federasyon”un (SDF) üyelerini Possibilistlerle ittifak yapmakla suçlar.
“Lanet olası Kongre nedeniyle yazışmalar ve koşuşturmalar bana başka bir şey için zaman bırakmıyor.” (11 Mayıs 1889)
Possibilistler ayakta, bizimkiler uyuyor, diye kızar Engels. Hatta Auer ve Schippel şimdi Possibilistler Kongresi’ne gitmemizi talep ediyorlar. Fakat bu “nihayet” Liebknecht’in gözlerini açar. Engels Bernstein ile birlikte oportünistlere karşı broşürler yazar (Bernstein’ın imzasıyla – Engels bunlara “bizim broşürlerimiz” der).
“Possibilistler Soc. Dem. Federation dışında tüm Avrupa’da tek bir sosyalist örgüte sahip değiller (8 Haziran 1889). O nedenle tekrar sosyalist olmayan trade-unionlara dönüşüyorlar”… (geniş işçi partisi, işçi kongresi vs. hayranlarımızın bilgisine sunulur!) “Bunlar Amerika’dan bir Knight of Labor alıyorlar.”
Bakunincilerle mücadelede olduğu gibi hasım aynıdır:
“… sadece anarşist flamanın yerini Possibilist flama almıştır: detaydaki tavizler karşılığında ve özellikle de önderler için dolgun maaşlı mevkiler (belediye encümeni, emek borsası vs.) karşılığında ilkenin burjuvaziye satılması.”
Brousse (Possibilistlerin önderi) ve Hyndmann (Possibilistlerle birleşmiş olan Social Democratic Federation’un önderi) “otoriter Marksizm”e saldırır ve “yeni Enternasyonal’in çekirdeğini” oluşturmak isterler.
“Fakat Almanların ne kadar naif olduğunu bilemezsin. Bebel’e bile meselenin ne olduğunu anlatabilmek için sonsuz çaba harcadım…” (8 Haziran 1889).
Ve her iki kongre yapılıp da devrimci sosyal-demokratların, (Social Democratic Federation’un trade unionistleriyle, Avusturyalıların bir kısmıyla vs. birleşmiş olan) Possibilistlerden sayıca daha fazla olduğu anlaşılınca Engels çok sevinir (17 Haziran 1889). Liebknecht ve diğerlerinin uzlaşmacı plan ve önergelerinin başarısız kalması onu sevindirir (20 Temmuz 1889).
“Duygusal uzlaşmacı kardeşlerimizin bütün dostluk yeminlerine karşılık kıçlarına bu sert tekmeyi yemeleri iyi oldu. Bu bir süre için onların aklını başına getirecektir.”
… Mehring (“Sorge’ye Mektuplar”) Marx ve Engels’in “adabı-muaşeret”ten pek anlamadıklarını söylerken haklıdır:
“… indirdikleri her darbeyi fazla düşünmedikleri için, aldıkları darbelerden de yakınmıyorlardı… ‘Eğer iğnelemelerinizin eski, iyi sepilenmiş, kalın derili postumu deleceğini düşünüyorsanız yanılıyorsunuz’, diye yazar bir keresinde Engels.”
Benimsedikleri bu duyarsızlığı, diye yazar Mehring Marx ve Engels hakkında, başkalarında da varsaydılar.
1893. “Fabiancılarla” kendi kendini dayatan bir hesaplaşma… Bemsteincılar hakkında hüküm (Bemstein oportünizmini boşuna İngiltere’de “Fabiancılar”da “geliştirmedi”).
“Fabiancılar, burada Londra’da, sosyal devrimin kaçınılmazlığını kabul edecek kadar izan sahibi olan fakat bu dev işi imkânsız tek başına kaba proletaryaya emanet etmeyen ve o nedenle de başa geçme lütfunda bulunan bir gayretkeşler çetesidir. Temel ilkeleri devrimden korkudur. Onlar ‘aydın’ par excellence’dır [daniskasıdır -ÇN]. Sosyalizmleri belediye sosyalizmidir; ulus değil belediye en azından şimdilik üretim araçlarının sahibi olmalıdır. Sonra da onların bu sosyalizmi, burjuva liberalizminin aşırı, fakat kaçınılmaz bir sonucu olarak gösterilir; liberallerle hasım olarak kararlılıkla mücadele etmeyip, tersine onları sosyalist sonuçlara itme, yani onları aldatma, to permeate liberalisin with socialism* ve liberallerin karşısına sosyalist adaylar çıkarmayıp, bilakis yamama ve dayatma ya da yalan söyleme taktiğinin nedeni budur. Bu arada ya kendi kendilerine yalan söyleyip kendilerini aldattıklarını ya da sosyalizmi aldattıklarını elbette kavramıyorlar.
Bunlar büyük bir gayretle bir sürü işe yaramaz şey arasında bazı iyi propaganda yazıları da ürettiler ve gerçekten de İngilizlerin bu bağlamda ürettiklerinin en iyisi. Fakat sınıf mücadelesini örtbas etme özgül taktiklerine gelince iş bozuluyor. Marx’a ve hepimize duydukları fanatik nefret bundandır – sınıf mücadelesi.
Bunların elbette pekçok burjuva taraftarı ve o nedenle de paraları var…”